El president de Foro Capital Pymes analitza al podcast Girona Valley el moment actual de les empreses emergents i la relació amb la figura de l’inversor.
Comencem parlant en el podcast Girona Valley número 57 d’inversors i startups amb Miquel Costa, president i CEO de Foro Capital Pymes i Keiretsu Forum. Costa analitza els seus inicis fa tretze anys fins al moment actual, amb la visió com a inversor, empresari i emprenedor perquè li encanta aquest ecosistema. La seva missió és la de connector inversor-empresa, amb el repte que les empreses puguin trobar els inversors per créixer i tinguin l’oportunitat de, fins i tot, d’arribar a sortir a borsa.
«És una proposta àmplia perquè les empreses puguin fer aquest creixement de la mà d’un inversor»
Així ho explica d’entrada, alhora que exposa que és molt difícil que les companyies puguin créixer sense finançament «sobretot, amb el finançament extern perquè és difícil fer-ho amb recursos propis i fer-ho amb endeutament«. Des de les seves dues empreses, organitza cada any una trentena de fòrums d’inversió, on en cada acte es presenten una trentena d’empreses que busquen finançament i també la possible venda o una fusió.
De la seva feina, l’apassiona veure, sobretot, el diàleg amb empreses que tenen com a objectiu «voler canviar les coses» i també l’oportunitat d’entrar al moll de l’os de les companyies per valorar el seu model de negoci i aspectes com la seva cadena de valor. En aquest sentit, considera que hi ha un error generalitzat amb les startups perquè pensen «que sempre se les ha d’ajudar. Penso que hi ha massa suport públic en aquest ecosistema i no tot va d’ajudes. A l’startup no se l’ha d’ajudar«. I recalca que les empreses emergents han de ser un negoci com qualsevol altre. En aquest sentit, recorda la figura del seu avi quan va arribar a Santa Coloma de Farners a aixecar el seu primer negoci «ell ja va ser un emprenedor i no el van ajudar!».
«L’inversor el que busca és el futur i el que vol és sentir parlar de futur»
Expert en el binomi emprenedoria-empresari, analitza al detall tot aquest món, amb la mirada posada, sobretot, en l’inversor. Les startups tenen la tendència de parlar d’elles mateixes, quan l’inversor el que vol saber és on estarà en aquesta empresa a cinc anys vista». Com a inversor, que es considera dolent, té l’experiència de valorar els errors, la intuïció, les casualitats de mercat i les circumstàncies. I posa l’exemple de Google quan, per exemple, canvia l’algoritme «perquè hi ha milers d’empreses que se’n van a fer punyetes».
«Sobretot, cal tenir una proposta de valor de futur i un model de negoci que sigui sostenible»
Miquel destaca, a banda de la validesa de l’equip, la dedicació i que «la teva competència no rebi una inversió que tu no has rebut».
Posa exemple empreses en les quals Foro Capital Pymes hi ha tingut un rol destacat, com és el cas de Holaluz, Wallapop, Glovo… «He vist caure moltes startups perquè els inversors no hi han acabat de creure del tot«, indica sobre aquest ecosistema, en el qual les rondes d’inversió són vitals per fer créixer les empreses emergents. Com a organitzador de fòrums d’inversió, té molta relació amb els inversors considera que «cada empresa té el seu inversor». Com a analista, parlant d’idees, matisa que el mercat!»no va d’idees sinó d’execució. Perquè he vist les millors idees, però les millors, que no han anat enlloc. I, en canvi, idees que diries absolutament això no van enlloc han acabat sent idees descomunals», conclou.